ファナーリー曰く、神学の主題(mawdu')は被造物とつながっている限りでの神の存在(wujud al-haqq)とのこと。つまりそれ自体における神の存在は神学の主題とはならないのだそうです。また「主題」と「探究対象」(mabhuth)はイコールではないでしょう。う~ん、接点接点…。
学問論ということで、とりあえずは以下の二点を読んでみます。
1. Gutas, D., Avicenna and the Aristotelian Tradition: Introduction to Reading Avicenna's Philosophical Works (Leiden: Brill, 1988)[の関連箇所].
2. Marmura, M. E., ''Avicenna on the Division of the Sciences in the Isagoge of His Shifā''', Journal of the History of the Arabic Science, 4 (1980), pp. 239-51; repr. in id., Probing in Islamic Philosophy: Studies in the Philosophies of Ibn Sina, al-Ghazali and Other Major Muslim Thinkers (Binghamton: Global Academic Publishing, 2005), pp. 1-15.
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